Opel GT

Lidt tekniske data om Lille Dyt:
 
Opel GT'en blev produceret fra 1968-73 og der blev fremstillet lidt over 103.000 eksemplarer i alt.
  1,9 l centermotor (meget stor motor til meget lille bil!)
  90 hk (pænt mange, for så gammel en bil)
  4 cylindre
  185 km/t  (Max har kørt 170 km/t, jeg har "kun" været oppe på 160 km/t)
  0-100 på 11,5 sek. (husk lige at det er en veteranbil)
  50 liters tank (den går ca. 11-12 km/l, ikke værst)
  Længde: 4,113 m
  Bredde: 1,58 m
  Højde: 1,225 m (loftshøjden er 89,7 cm, det er en bil man ifører sig)
  Vægt: 925 kg
  Hjul: 165x13X8" (lidt Brian-agtige)

Brochure 1 og brochure 2
Bilvask og diverse billeder
Brudekørsel
Amerikanerbiler
Slut-på-sæsonen-fest

Interessante GT-links.

Klik på lille billede for forstørrelse, billedet åbner i nyt vindue.

Ulemper:
Den kan ikke køre på alm. benzin, men kræver blytilsætning.
Den er svær at købe dele til.
Den kræver en mekaniker/pladesmed.
Den har verdens mindste bagagerum,
og et nærmest ikke eksisterende handskerum,
som der til gengæld er indbygget "klamregreb" i.
Jeg bli'r tit fotograferet med mobiltelefoner, så det er med at sørge for at hår og læbestift sidder.
Fordele:
Der er plads til to børn uden ben bagi.
Jeg bli'r altid lukket ud i trafikken.
Jeg møder kun glade mennesker og kommer i snak med alle.
Drenge og voksne mænd udbryder spontant: "Fed bil".
Mange er misundelige. Jeg hører tit udtryk som "tysker-Corvette" og "discount-Corvette", men GT'en kom først!
Den er idéel til Drive-In Bio, vi sidder alle tre godt, Tim er som regel gratis (da det er en to-personers bil og de ikke bemærker ham) og vi kommer i snak med de andre.
Hvem andre end Buick kunne lancere den?!

GT-logoet.

Når Batman har en Opel GT, må den da være sej! :)

Et "røngentbillede" af en Opel GT.
Og en fin stregtegning.
Når man ser den blinke med øjnene, kan man kun elske den!
Opel GT var eneste bil med den type vippelygter til først i 90'erne, hvor Jaguar endelig lavede en model med lignende teknik.
  Se mine originale salgsbrochurer fra lanceringen i 68. Klik på en af brochurerne for at komme til en ny side, hvor jeg har scannet alle siderne.
Der er desværre klippet huller i dem, men det var de sidste der var tilbage og jeg MÅ jo eje dem! :)
Juli 2005: Jeg havde kigget på nettet i et års tid, for at finde ud hvad stand og pris de lå på. Jeg fandt min på dba.dk, hvor den var sat til salg for 60.000 kr. Vi fik den ned på 50.000 kr., som ses på billederne. Sådan har far pengene i lommen. :)
Jeg købte den fredag den 8. juli 2005, og lørdag morgen plagede Tim for at få lov til at vaske den.
Endnu en fordel! Køb en bil dine unger gider vaske.
GT'en ligner en glad frø, når lygterne er vendt.
Vi vaskede, støvsugede og voksede den og jeg kørte i den hele sommeren 2005. Den må ikke køre om vinteren, så midt i november, lige før saltvognene kørte ud, kørte den i garage.
Aug. 2005: Her er så den glade ejer!
Det er simpelthen en livsdrøm der er gået i opfyldelse. Det skal prøves! :)
Aug. 2005: Her ses den inden i.
Bemærk de vinklede instrumenter.
Den har "semi-racersæder".
Joysticket og det nærmest ikke-eksisterende handskerum, som der til gengæld er indbygget "klamregreb" (panikhåndtag) i.
Verdens mindste bagagerum med "kuffertstop".
Man skal tilsætte blytilsætning når man tanker.
Jeg har købt det originale benzindæksel siden da.
Sept. 2005:
Lille Dyt har allerede kørt brudekørsel.
Vores genboer blev gift på rådhuset og så byttede vi bil.
Som Niels sagde: Her er det ikke et problem at se over de andre biler, her ser man bare under!
Det tredie billede er taget ud af vinduet på deres bil.
Om aftenen var vi til rock'n'roll koncert i Kalvehave, hvor der udover mc'er var mange Amerikanerbiler. Her ses Lille Dyt vsa. en alm. Amerikaner. Det ser ud som om man kan putte GT'en i bagagerummet på den anden. :)
Og om søndagen fortsatte vi til stumpemarked i Bella Center. Der holder man gratis, når man har en gammel bil. Endnu en fordel. De laver simpelthen en udendørs udstilling på parkeringspladsen.
Her er Corvetten som mange synes den ligner. Corvetten er dog fra 69 og GT'en blev udstillet på en messe allerede i 65!
Læs GT'ens historie i linket nederst på siden.
Nov. 2005: Max overraskede mig med en "slut på sæsonen fest" på værkstedet. Det var så fantastisk! Vivaldi på anlægget, vin, ost og lækker frugt. Det blev sent! :)
  Fortsæt til restaurering 2002 og 2006


2011-04-28