Opel GT

Restaurering 2006:
Uge  9: Venstre og højre bagskærm, start på førerdøren
Uge 10: Førerdøren
Uge 11: Førerdøren er nu færdig, glasfiberarbejde på skørtesættet
Uge 12: Bror laver læderrat
Uge 14: Skørtesættet monteres og der spartles og slibes

Klik på lille billede for forstørrelse, billedet åbner i nyt vindue.

Feb./marts 2006, uge 9:
Så er venstre bagskærm færdig - både indvendigt og udvendigt.
Far fortsætter ufortrødent i højre side.
  Højre bagskærm under udarbejdelse.
Imens far tager sig af pladesmede-entreprisen, står Max for alt spartel-, grundings- og sealingsarbejdet.
Førerdøren var ualmindelig sur! Vi havde forsøgt at finde en anden, men det var umuligt.
Så er nederste del af førerdøren skåret af, den var intet værd.
Marts 2006, uge 10:
Der er nu kommet et nyt stykke i forneden på førerdøren og begge hjørner og bund er nu perfekte.
Førerdøren er sat i for at prøve hvordan den flugter.
Her ses svejsningerne indvendigt.
Så går far i gang med det "sjove" - det siger han selv - nemlig opbygning af resten af døren.
Her ses først "før og efter", det udklippede rustne stykke og stykket på gulvet.
Det er lidt af et pillearbejde.
Her ses også et "før og efter" stykke - ingen er vist i tvivl om hvad der er hvad. :)
... og imens spartler, sliber, grunder og sealer Max videre.
En kasse GT-affald. Der er både afklip og diverse tomme dåser og bøtter. Den sluger nogle materialer.
Marts 2006, uge 11:
Far hygger videre om førerdøren.
 
Det er ægte håndarbejde.
Så saves det gamle af.
Et udvalg af tænger.
Vippelygterne trænger også til et eftersyn. Det ene afløbshul var rustet alt for stort, så far lukker det og borer det op igen. Tænk at lappe et hul for at lave et nyt. ;)
Lygten renses helt ren indvendigt.
Et sidste eftersyn af bunden.
Og så er pladearbejdet færdigt.
... Max spartler videre.
Et stk. temmelig snavset far. Far mener ikke at han gør noget for at blive så sort, skidtet springer simpelthen på ham.
Far har medbragt alle materialer til glasfiberarbejde, for både far og Max syntes at skørtesættet var for skrøbeligt.
Der bliver lavet forme af brædder.
Far lægger fibermåtterne klar.
Der røres glasfiber op med hærder.
Det er noget giftigt stads.
Far lægger tre glasfibermåtter ekstra i skørtesættet, så nu er de solide.
Om aftenen blev formene fjernet.
Skørtesættet uden forme.
Min ene kørelyslygte var knækket, den reparerede far, så jeg sparede de penge.
Sådan arbejder man med glasfiber.
Max har gjort klar til skørtesættet imens - spartlet, grundet og lakeret.
Marts 2006, uge 12:
Bror er næsten færdiguddannet skomager, så han er ualmindelig go' til læderarbejde. Så af ham ønskede jeg mig i fødselsdagsgave at mit rat blev beklædt med læder. Her er han i gang med første udskæring.
Læderet skal ha' samme tykkelse over det hele og har det ikke det, må man raspe det til.
Tilpasning af læderstørrelse og udskæring af egerne.
Ringen sys sammen og læderet bearbejdes yderligere.
  Så går håndarbejdet i gang.
   Der sys rundt om egerne.
  Så skal der sys rundt om hele rattet.
For at bror ikke skal få alt for ondt i ryggen har far lavet et Storm P stativ han kan sidde ved.
Der sys med to krumnåle - resultatet blev fantastisk flot. Han har også tilpasset og beklædt min ratlås med læder, så den ikke ridser rattet.
April 2006, uge 14:
Så går drengene i gang med den sidste finish inden den skal til maler. Far popnitter de små skørtedele.
  Skørterne til siderne saves til efter forstærkning og er på næste billede monteret.
Der spartles og slibes meget!
Og den blev a'et rigtig meget. Det gælder om at finde selv den mindste lille ujævnhed.
Vippelygterne får en sidste tur. Der var meget løs maling som skulle skrabes og slibes af.
Mine fine inderskærme som Bjarne fra GT-klubben har lavet bliver tilpasset.
De bli'r skruet i og passer perfekt.
  Fortsæt til restaurering 2006, uge 16-20


2007-02-14